1.  Dorosły człowiek powinien wypijać przynajmniej 1,5 litra wody dziennie

Opinia ekspertów: FAKT
Utratę wody w organizmie należy odpowiednio równoważyć. Zgodnie z zaleceniami Europejskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa Żywności EFSA dorosły człowiek powinien przyjmować od 2 do 2,5 litra wody dziennie. Z pokarmów stałych uzyskujemy około 20% płynów, do wypicia pozostaje więc około 1,5 – 2 litrów wody. Oczywiście gdy zwiększa się temperatura albo jesteśmy bardziej aktywni fizycznie, zmienia się stan fizjologiczny organizmu, a więc zapotrzebowanie na wodę wzrasta.

2.  Leki najlepiej popijać wodą

Opinia ekspertów: FAKT
Ze względu na swoją neutralność, woda jest najlepszym napojem do popijania większości leków. Nie wchodzi w interakcje z substancjami leku a także ułatwia ich rozpuszczanie i wchłanianie. Odpowiednie nawodnienie organizmu w czasie przyjmowania leków gwarantuje prawidłowe usuwanie ich metabolitów. Przyjmowanie odpowiedniej ilości wody niezbędne jest w przypadku stosowania leków o działaniu wykrztuśnym.
Bywają również leki, które należy popijać zupełnie czym innym – jak choćby wysokospecjalistyczne lekarstwa zawiesinowe stosowane przy przeszczepach u dzieci, które należy popijać kakao. Zawsze warto uważnie przeczytać dołączoną do leków ulotkę.

3.  Do 6 miesiąca życia dziecka należy przegotowywać każdą wodę (także butelkowaną)

Opinia ekspertów: FAKT
Ze względu na zagrożenie bakteriologiczne w przypadku najmłodszych niemowląt zaleca się przegotować każdą wodę, która ma zostać dziecku podana. Jeżeli chodzi o starsze dziecko – świeżo otwarta woda butelkowana nie wymaga gotowania, jeżeli jest to woda z pewnego źródła (szczelnie zamknięte opakowanie, aktualna data przydatności do spożycia, odpowiednie warunki przechowywania). Jeżeli od otwarcia butelki minęło kilka godzin a nie była przechowywana w lodówce czy też spożywano ją prosto z butelki, zawsze należy ją przegotować albo też unikać jej podawania.

4.  Nie warto kierować się pozytywną opinią instytucji wybierając wodę dla dziecka

Opinia ekspertów: MIT
Pozytywna opinia odpowiednich specjalistów z instytucji opiniujących produkty przeznaczone dla najmłodszych to rzetelna informacja dla rodziców poszukujących wody odpowiedniej dla niemowląt i dzieci. Instytut Matki i Dziecka czy Centrum Zdrowia Dziecka wydają ocenę na podstawie zgodności składu opiniowanej wody z wymaganiami i zaleceniami właściwych urzędów i organizacji (np. Ministerstwa Zdrowia czy Polskiego Towarzystwa Pediatrycznego). Wymagania te dotyczą zarówno składu ilościowo-jakościowego, jak i wartości zdrowotnej produktu, a w szczególności zawartości substancji niepożądanych (np. azotany) oraz składników, które powinny być limitowane w codziennej diecie: sód, fluorki i siarczany. Produkt, który nie spełnia wymagań określonych w przepisach prawa i rekomendacjach nie jest w stanie otrzymać pozytywnej opinii . Ocenie towarzyszy ściśle określona procedura w której nieodzowna jest odpowiednia dokumentacja oraz wyniki badań specjalistycznych laboratoriów.

5.  Picie wody pomaga zapobiegać próchnicy

Opinia ekspertów: FAKT
Próchnica zębów to patologiczny proces polegający na odwapnieniu i proteolitycznym rozpadzie tkanek twardych zębów, który powoduje trwałe ubytki. Rozwój próchnicy spowodowany jest zwiększoną ekspozycją zębów na kwasy organiczne wytwarzane podczas bakteryjnej fermentacji węglowodanów (zwłaszcza sacharozy, której obecność w jamie ustnej przez około 30 minut bez czyszczenia zębów znacznie zwiększa ryzyko pojawienia się choroby). Brak pielęgnacji jamy ustnej, jej wczesne infekcje a także błędy żywieniowe mogą być powodem wystąpienia próchnicy. Dzieci są na chorobę wyjątkowo wrażliwe – ich mleczne zęby mają cienką warstwę szkliwa, wyjątkowo podatną na działanie bakterii.
W diecie najmłodszych należy zmniejszyć udział słodkich produktów i posiłków, soków owocowych oraz napojów słodzonych, a przede wszystkim ograniczyć częstotliwość ich spożywania między posiłkami. Najlepiej zastąpić je właśnie wodą.

6.  Picie wody nie odchudza

Opina ekspertów: MIT
Woda nie ma żadnych kalorii, trudno więc wyobrazić sobie lepszy płyn zapewniający równowagę wodną organizmu przy terapii odchudzającej. Wypełnia żołądek i pomaga hamować uczucie głodu, a nie są to jedyne pozytywne skutki w walce ze zbędnymi kilogramami. Wiele badań wskazuje na korzystny wpływ spożycia wody w utrzymaniu prawidłowej masy ciała. Wypijanie wody prowadzi do zmniejszenia spożycia energii całkowitej a także zwiększenia stopnia utleniania tłuszczu w porównaniu z innymi napojami. Zwiększone spożycie wody u dzieci wiąże się ze zmniejszonym przyrostem tłuszczowej masy ciała. U dorosłych działa na nią wręcz redukująco. Zamiana słodzonych napojów na wodę może przynieść zaskakujące zmiany dla organizmu – w szybkim czasie nawet kilka kilogramów mniej.

7.  Picie wody uśmierza ból

Opinia ekspertów: MIT
Niedostateczne nawodnienie organizmu z pewnością powoduje dyskomfort i negatywnie wpływa na organizm. Istnieją nawet badania, które potwierdzają, że odwodnienie może powodować ból głowy. Picie wody może więc stanowić rodzaj profilaktyki, ale nie złagodzi objawów bólowych spowodowanych przez inne czynniki niż samo odwodnienie.

8.  Wody w butelkach niczym nie różnią się od wody w kranie

Opinia ekspertów: MIT
Wody w butelkach i wody wodociągowe różnią się zarówno procesem dostarczania jak i rodzajem wód, z których są pobierane. Zgodnie z  ideą wody butelkowanej producenci robią wszystko, aby zachować i  przekazać do konsumenta jej naturalną czystość. W przypadku wody „kranowej” a więc wodociągowej często stosuje się liczne procesy uzdatniające i czyszczące, aby w ogóle nadawała się do spożycia. Woda ta pochodzi z różnych źródeł, często są to wody powierzchniowe (np. rzeki czy jeziora) z oczywistych względów wymaga więc oczyszczenia. Zgodnie z przepisami obowiązującymi w Polsce, woda w butelce musi być wodą naturalnego pochodzenia, czerpaną ze źródeł podziemnych i  pierwotnie czystą – nie może ona podlegać chemicznemu uzdatnianiu, które zmieniłoby jej naturalne właściwości fizykochemiczne czy mikrobiologiczne. Dodatkowo stawiane jej wymagania na obecność potencjalnie niekorzystnych substancji są bardziej restrykcyjne. Warto też wskazać, że zawartość składników mineralnych różni się w poszczególnych wodociągach, natomiast w wodzie butelkowanej podany jest stały, widoczny na etykiecie.

9.  Woda kranowa jest niezdrowa

Opinia ekspertów: MIT
Woda kranowa dostarczana wodociągami nie jest niezdrowa -  z założenia powinna być bezpieczna. Dzięki wielu inwestycjom przeznaczonym na procesy uzdatniania wody, lepsze jakościowo stały się nawet wody czerpane z ujęć powierzchniowych. Niestety,  za zanieczyszczenie wody często odpowiedzialny jest stan rur. Woda wodociągowa zawiera pochodne uzdatniania (cholorowania lub ozonowania) a dopuszczalna zawartość w niej potencjalnie niekorzystnych dla zdrowia substancji jest wyższa niż dla wód butelkowanych.

10. Nie można pić wody w czasie posiłku

Opinia ekspertów: MIT
W czasie posiłku można pić każdy płyn – wodę również. Niektórzy boją się, że woda rozpuści kwasy żołądkowe i utrudni procesy trawienne, jednak bezpodstawnie -  woda z przewodu pokarmowego jest wchłaniana bardzo szybko, dlatego jej efekt „rozcieńczający” jest krótkotrwały.
Warto również wiedzieć, że po spożyciu żywności utlenianie tłuszczu w organizmie jest obniżone na skutek poposiłkowego wzrostu insuliny. Wybór napojów do posiłku może mieć duży wpływ na czas obniżonego utleniania tłuszczu. Picie wody podczas jedzenia może przywrócić poziom insuliny we krwi i stopień utleniania tłuszczów do przedposiłkowych wartości około 2 godziny wcześniej niż gdyby do tego samego posiłku wybrano kaloryczny napój.

Bezpośredni link do oryginalnego tekstu: http://kobieta.onet.pl/zdrowie/pij-na-zdrowie/artykuly/10-mitow-na-temat-wody/